Text: Jan Zahradil
Foto: Facebook The Dead Daisies
Publikováno: 11. 2. 2020
Většinou to bývá naopak. Z vytrvalých, pracovitých a talentovaných rockerů, kteří nepodlehnou svodům životního stylu „sex + drugs + rock´n´roll“, se pak ve světě (ne u nás) mohou stát milionáři. Nebo multimilionáři. Jeden z členů superskupiny The Dead Daisies šel ale opačnou cestou. A protože The Dead Daisies (již opakovaně) přeložili svůj avizovaný únorový koncert v Lucerna Music baru až na rok 2022, povězme si alespoň tuhle story.
Je známou věcí, že The Dead Daisies jsou velmi průtočnou kapelou, pokud jde o složení. Od jejich vzniku v roce 2013 se tam vystřídala celá řada veličin, namátkou: klávesista Dizzy Reed (dnes Guns´n´Roses), kytarista Richard Fortus (dtto), bubeník Frank Ferrer (dtto). Další bubeníci – John Tempes ta(The Cult), Brian Tichy (dříve Ozzy Osbourne nebo Whitesnake), Deen Castronovo (Journey). Basák Marco Mendoza (Thin Lizzy, Black Star Riders, Whitesnake). Zpěvák John Corabi (Mötley Crüe). A celá řada dalších, až po současnou sestavu Doug Aldrich (Dio, Whitesnake), Glenn Hughes (Deep Purple, Black Country Communion), Tommy Clufetos (Black Sabbath). Za všemi těmito sestavami však vždy nenápadně stál australský kytarista David Lowy (nar.1954). Ten totiž The Dead Daisies založil. A právě o něm teď bude řeč.
Lowy vstoupil do rockové extraligy relativně velmi pozdě, až hodně po padesátce. Do té doby se jen mihl v několika „lokálních“ australských kapelách, z nichž nejznámější asi byli The Angels. A není divu. Hlavním oborem jeho činnosti byl totiž špičkový mezinárodní byznys. Od roku 1977 řídil v nejrůznějších pozicích investiční a developerské konsorcium Westfield Group, jehož obrat se pohyboval v desítkách miliard dolarů. Díky tomu je dnes „za vodou“, jeho osobní majetek se počítá možná ve stovkách milionů a poté, co v roce 2011 pověsil podnikání na hřebík, může se v klidu věnovat svým zálibám.
Pro spravedlnost nutno dodat, že nic z toho mu to ovšem do klína nespadlo náhodou – rodinné impérium Westfield vybudoval již jeho otec, Sir Frank Lowy, muž s fascinujícím životním osudem. Narodil se v roce 1930 ve slovenském Fil´akovu (!) v tehdejším Československu (!) jako Pinkas Levy. Válku prožil v budapešt´ském židovském ghettu, pak emigroval do dnešního Izraele (tehdy palestinská mandátní území), bojoval za izraelskou nezávislost v arabsko-izraelské válce v roce 1948. V roce 1952 se přesunul do Austrálie, kde začal jeho příběh úspěšného podnikatele. Během půl století to dotáhl na nejbohatšího Australana (od té doby byl již ovšem předstižen jinými), expandoval do USA, Británie i Evropy, od britské královny obdržel šlechtický titul. V roce 2018 prodal Westfield jiné nadnárodní korporaci, Unibail-Rodamco, za cca 25 miliard dolarů (ta v ČR provozuje např. nákupní centrum Westfield Chodov). Od té doby jsou jeho hlavním působištěm dva think-tanky: australský „Lowy Institute“, který založil a izraelský „Institute for National Securities Studies“, který pomáhal spolufinancovat.
Ale zpět k jednomu z jeho synů, Davidu Lowymu. Mezi záliby tohoto multimilionářského workoholika nepatří zdaleka jen tvrdá rocková hudba. Dodnes spravuje rodinné investice prostřednictvím další firmy, Lowy Family Group. Pilotuje letadla a je dokonce bývalým australským šampionem v letecké akrobacii. Pyšní se i čestným důstojnickým titulem Královského australského letectva (RAAF). Založil také „Temora Aviation Museum“, které sbírá a vystavuje hlavně slavné válečné bojové letouny značek Supermarine Spitfire, de Havilland nebo Cessna.
Kromě toho všeho ještě David Lowy řídí již zmíněný otcův think-tank „Lowy Institute“ ( ten mj. nedávno publikoval zajímavou studii o dopadech pandemie „Covid Performance Index“) a vedle něj i výzkumné středisko „Lowy Medical Research Institute“, které zkoumá léčbu vzácné oční choroby jménem MacTel.
Tak až ho zase uvidíte na pódiu s kytarou, vzpomeňte si, že aktivity tohoto muže v pozadí The Dead Daisies by vydaly na deset jiných životů. A do té doby si zatím můžete pouštět jejich nové album „Holy Ground“(vyšlo koncem ledna) a těšit se z kvalitního old-school hardrocku.
P.S. Koho by zajímal ten „Covid Performance Index“ od Lowy Institute, tak odkaz zde: