Text: Luboš Hnát
Foto: Jakub Macháček
Publikováno: 27. 2. 2023
Spisovatelka, ale hlavně zpěvačka s nezaměnitelným hlasem BÁRA BASIKOVÁ oslavila v pátek 17. února své šedesáté narozeniny. I když se asi nejvíce proslavila díky mnoha muzikálům, za všechny jmenujme alespoň Jesus Christ Superstar, Kleopatru a Johanku z Arku, nesmazatelnou stopu zanechala i v rockové hudbě. Rockový svět proto nyní přináší její medailonek.
Osud se s ní nikdy nemazlil, na svět přišla jako nechtěné dítě a mládí rozhodně neměla idylické. Od útlého věku však toužila stát se zpěvačkou, a to navzdory tomu, že ji okolí v jejím odhodlání příliš nepodpořilo. Jediný, kdo Báře věřil, byl její dědeček. Ostatně sama na to v nedávném rozhovoru pro server idnes.cz vzpomínala takto: „Odmalička jsem všem tvrdila, že budu zpěvačkou, ale nikdo mě nebral vážně, s výjimkou mámina tatínka. Pro mámu to bylo něco směšného, pofidérního, zbytečného. ‚Nejdřív se uč, a pak si zpívej,‘ radila. ‚Nech toho kdákání, kdo to má poslouchat, jdi dělat něco pořádného,‘ urážela mě. Jen děda byl nadšený, když rozpoznal můj talent.“
Na televizní obrazovce se poprvé objevila ve svých dvanácti letech v pořadu Zpívá celá rodina, to se psal rok 1975. Zpívala tehdy písničku Markétko od Marie Rottrové. Její první kapelou byl kultovní Precedens, kde ovšem zpočátku působila jako doprovodná vokalistka. Až poté, co skupinu náhle opustil frontman Jan „Sahara“ Hedl, doslova přes noc se naučila jeho party a odzpívala jeden z koncertů. Reakce publika byla nadšená a Bára tak odstartovala hvězdnou kariéru. S Precedensem vydala dvě řadová alba: Doba ledová (1987), Věž z písku (1988) a výběrovku Dívčí válka (1988).
Mezitím Basiková přijala nabídku od vznikajících Stromboli. V roce 1987 vyšla zásadní deska Michal Pavlíček – Stromboli. Bára zde excelovala v křehké skladbě Košilela a s Pavlíčkem v duetu Veliké Lalulá. V roce 1989 vyšlo ještě anglicky zpívané Shutdown, které však na úspěch předchozí nahrávky nenavázalo.
Devadesátá léta Basiková odstartovala první sólovkou, která se jmenovala prostě: Bára Basiková (1991). Je na ní asi největší zpěvaččin hit Souměrná. V roce 1992 se Precedens přejmenoval na Basic Beat, u jehož mikrofonu stála Bára. Když jsem se kapelníka Martina Němce zeptal na důvody tohoto kroku, odpověděl: „Tak to byl právě jeden z mých mega omylů. Díky, žes mi to připomněl. (smích) Naštěstí písně z doby Basic Beatu jako třeba Soumrak bohů, který má dodnes ve svém repertoáru jak Basiková, tak Precedens, jsou velmi kvalitní.“ To samé platí také o pomalé Kristiáne, vstávej.
Její sólová diskografie je bohatá a rozmanitá. Připomeňme ještě desky Lhát se musí (1996), kde se představila v temnější rockové poloze, a Gregoriana (1998), kde byly všechny texty v latině.
V roce 2005 se Basiková ještě jednou spojila s Precedensem, aby s ním nahrála album Aurora. Čas od času v roli hosta Bára se skupinou vystupuje dodnes: Jejich společný koncert si můžete užít 3. dubna v žižkovském Paláci Akropolis. Nečekaného návratu se fanoušci dočkali v roce 2014, kdy Stromboli nahráli desku Fiat Lux. Téhož roku kapela v původní sestavě vystoupila na velkém koncertě v pražské O2 Aréně.
Na začátku článku jsem uvedl, že je Bára Basiková také spisovatelkou a muzikálovou herečkou. Sluší se tedy alespoň stručně zmínit její počiny v těchto oborech ̶ podotýkám, že nejde o úplný výčet jejích aktivit. V Jesus Christ Superstar ztvárnila roli Máří Magdalény, muzikál Kleopatra obohatila hlavní postavou a v titulní roli se představila také v Johance z Arku. Vydala knihy: Rozhovory s útěkem (1990) a Když skočíš, já taky (2021). Kromě toho v roce 1999 vyšel její knižní rozhovor se Zdeňkem Smíškem.
Přejme tedy Báře do dalších let vše nejlepší, hodně zdraví a ještě mnoho krásných písniček.