3. 6. 2022 – Mydlářovský dům, Chrudim
Text: Luboš Hnát
Foto: Michal Veverka
Publikováno: 8. 6. 2022
Bluesrocková kapela z Ronova nad Doubravou JANOVEC & ČILIMNÍK (J&Č) příliš často nevystupuje. Jednu z mála příležitostí si ji poslechnout měli návštěvníci Muzejní noci v Mydlářovském domě, kde tahle sympatická parta podala, jak je u ní zvykem, výborný výkon.
Sestava J&Č se před několika lety ustálila v podobě: David Lebduška (zpěv, klávesy, perkuse), Jan Jaroš (piano, zpěv), Václav Sýkora (kytara), Břetislav Oliva (kytara, foukací harmonika), Alexandr „Saša“ Frei (basová kytara) a Evžen Lebduška (bicí, vokál).
Start vystoupení byl naplánovaný na brzkou osmnáctou hodinu, ten jsem bohužel z dopravních důvodů nemohl stihnout a na místě se objevil až o několik desítek minut později. Tentokrát mi to však příliš nevadilo, neboť mě i ostatní lidi čekaly ještě celé tři hodiny hudební produkce.
První písničkou, kterou jsem si poslechl, byla I Used To Be A Salior od Tracy Chapman. U nás jí pod názvem Lodník zpopularizoval Petr Kalandra, a právě jeho verzi si J&Č zařadili do svého repertoáru. Příjemná melodie a výborný zvuk se postaraly o to, že se na terase chrudimského loutkářského muzea rozhostila pohodová atmosféra, která se až do konce koncertu nevytratila.
Kapela s velkou chutí hraje osvědčené hity z domácí i zahraniční bluesové, rockové, ale i jazzové scény. Z našich interpretů si vedle Petra Kalandry často půjčuje písně od Vladimíra Mišíka: v Chrudimi se posluchači dočkali například: skladby Šmajdák a ploužáky nebo pozapomenuté vypalovačky Třináctej plat.
V publiku bylo nemálo dětí nejrůznějšího věku, které přicházely z útrob muzea, kde pro ně byl připraven jiný program. Podle rozjařených dětských tváři bylo jasné, že se baví stejně jako jejich dospělácký doprovod. Možná právě zde byla do jejich srdcí zaseta láska k rockové muzice, kdo ví.
Vystoupení Janovce a Čilimníka bylo prokládáno krátkými přestávkami během nichž se mohli muzikanti a fanoušci, kterých se zde sešla přibližně stovka, občerstvit. Saša Frei rád nechal odpočinout svým zánětlivým šlachám v zápěstích, které mu znesnadňovaly hru na baskytaru, ale protože je výborný muzikant, nebyl žádný hendikep na jeho výkonu znát.
Všichni si tedy mohli vychutnat třeba Living For The City od Stevieho Wondera, výborná byla i Cullumova Back To The Ground, kterou perfektně odzpíval Honza Jaroš. Jedním z vrcholů byla You Wreck Me, ta zase pochází od Toma Pettyho. J&Č nezapomínají ani na klasické rokenroly, byť v češtině: příkladem může být Má rána jsou známá, kterou u nás zpopularizoval král tohoto žánru Miki Volek.
Desátá večerní, která znamenala konec výborného vystoupení, se nemilosrdně přibližovala, a tak zbyl čas na závěrečnou porci písniček. V ní zazněla velká hitovka You Can Leave Your Hat On, kterou nejvíce proslavil Joe Cocker, před padesáti lety ji však pro své album Sail Away složil Randy Newman. Závěr obstaralo Mišíkovo Město z peřin.
Přestože odbila policejní hodina, nechala se kapela přemluvit a zahrála ještě jednu písničku. Byla jí nesmrtelná Stormy Monday od T-Bone Walkera, která obstarala definitivní tečku za parádním večerem.