Text: Luboš Hnát
Foto: Archiv Petra Korála
Publikováno: 20. 5. 2020
Koncertní výpadek v době, kdy kapely nemohly vystupovat před publikem, nahradily online přenosy. Nahradí streamované koncerty živou produkci? Dá se na ně napsat recenze? Na to odpověděl v následujícím rozhovoru známý hudební publicista PETR KORÁL.
Petře, dalo by se říct, že koronavirová krize spustila vlnu zájmu o online koncerty. Jak se na to díváš?
Vidím to jako logickou věc. Muzikanti chtějí hrát, chybí jim koncertování. Tak to řeší aspoň takhle, když to doposud jinak nešlo. A lidi chtějí vidět živou hudbu, i když nemohou být osobně „při tom“. Teď se to snad konečně změní a začnou se odehrávat aspoň nějaké malé koncerty.
Viděl jsi sám nějaký koncert na internetu?
Spoustu! Chodí mi totiž hodně pozvánek na jejich sledování, a pokud jsem nezapomněl, snažil jsem si z profesního zájmu skoro každý aspoň na chvíli pustit. A když jsem to nestihl „v přímém přenosu“, tak jsem volil možnost dodatečného zhlédnutí.
Jak to na tebe působilo?
Úroveň byla různá, především po technické stránce. A tím nemyslím jen zvuk, ale třeba i kolísající/vypadávající internetové připojení. Nicméně pár „eventů“ bylo hodně povedených. Namátkou mě napadá třeba Mňága & Žďorp, která hrála vlastně každý týden nejen ze své zkušebny a pokaždé jiný repertoár (klobouk dolů!), anebo působivý koncert Tomáše Kočka a Orchestru někde v opuštěném parku hned zkraje karantény.
Nahradí podle tebe stream koncerty živou produkci?
Plnohodnotně samozřejmě nikdy, to nejde. Koncert bez publika je stejně podivná a neplnohodnotná záležitost jako třeba sportovní zápasy bez diváků. Chybí tomu atmosféra a ten bezprostřední kontakt mezi umělcem a fanouškem, který nějaké čtení chatů mezi písničkami nemůže nahradit. Když použiju přirovnání ještě z jiné oblasti, je to asi jako sex s nafukovací pannou a ještě navrch s kondomem. (úsměv) Člověk si to sice ve finále asi taky užije, ale je to prostě jen náhražka…
Na druhou stranu většinou ty stream koncerty znějí zvukově lépe než v reálu někde v hale či v klubu, protože se to prostě dá snáz „vymazlit“ a občas to je spíš něco na způsob živého hraní ve studiu. V případě přenosů ze čtvrtečních akcí v klatovském nahrávacím studiu ExAvik pak doslova.
Řekl bys, že živé a streamované koncerty mohou existovat vedle sebe?
Po omezenou dobu asi jo, ale do budoucna nevěřím tomu, že by se zrodila nějaká tradice a ze stream koncertů se stalo něco běžného. Proč by tomu tak mělo být? Nedává to smysl kromě nouzového stavu, kdy lidé nemohou/nesmějí mít normální kontakt.
Dá se napsat recenze na online koncert?
Určitě dá a upřímně řečeno se divím, že už takové recenze nevycházejí! Anebo vycházejí, jen já je zatím nezaregistroval? Nemám čas sledovat všechny hudební servery… Ale pochopitelně je otázka, jak vlastně taková vystoupení hodnotit, protože některá kritéria uplatňovaná při psaní normálních live reportů v tomto případě buď vůbec nelze použít, anebo mají jinou váhu.
Myslíš, že online vystoupení může kapelu něčemu naučit?
Jo. Naučí ji hrát pro prázdný sál, to se někdy může hodit. (úsměv) Spousta muzikantů na to není zvyklá a trošku jim někdy chybí pokora, protože dav lidí pod pódiem prostě není automatická samozřejmost a i ti hodně úspěšní mohou jednou v popularitě klesnout až na dno ‒ aniž bych jim to přál.