17. 4. 2023 – Malostranská Beseda, Praha
Text: Luboš Hnát
Foto: Petr Dolejš Koch
Publikováno: 24. 4. 2023
Výborný zážitek si užili všichni, kdo přišli do Malostranské besedy na koncert skupiny LILI MARLENE, který se odehrál u příležitosti dvacetiletého výročí skupiny, která dle svých slov poprvé vystoupila 12. dubna 2003.
Pravidelní čtenáři Rockového světa sestavu Němcovy party nejspíš znají. Ale protože opakování je matka moudrosti, uvedu ji znovu. Dáša Součková (zpěv), Míra Barabáš (trubka a zpěv), Martin Němec (klávesy a zpěv), Pavel Nedoma (klávesy), Jan Šobr (kytara), Petr Kohut (baskytara, a Radek Doležal (bicí).
Skupina na více než dvouhodinovém koncertě přehrála písně ze všech tří dosud vydaných alb. Nechyběla mezi nimi velká hitovka Žena ze Stínadel, ve které Dáša Součková kromě svého nenapodobitelného temného altu předvedla také perfektní hru na tahací harmoniku. Ještě o dvacet let déle než v Lili Marlene působí Martin Němec v Precedensu. Od něj si kapela vypůjčila Berlínskou zeď. V ní Míra Barabáš exceloval svým sólem na trubku, které si mimochodem odskočil zahrát mezi publikum. Písnička tak získala mírně jazzový nádech. Z tvorby Petra Skoumala zase pocházela podmanivá Zvolna.
Přestože hudba Lili Marlene je hodně temná a někdy až depresivní, nechybí na jejích koncertech dobrá nálada. Muzikanti mezi písničkami často vtipkují a srší humorem, vzniká tak jedinečná atmosféra, díky které se všichni přítomní výborně baví. Není žádným překvapením, že texty Martina Němce vynikají mimořádnou kvalitou. Ostatně v loňském rozhovoru mi řekl: „Text je, myslím, páteří písně. Se stupidními slovy nefunguje sebelepší muzika.“ Jednou z mých velmi oblíbených písní je 120 dnů, kterou skvěle zpívá Míra Barabáš. Jeho hlas si posluchači mohou vychutnat i v duetu s Dášou Součkovou Zapomeň na Benátky.
Do Hamburku třicátých let přenesla Malostranskou besedu dekadentní německy zpívaná Lili Marlene. Sice nebylo úplně vyprodáno, ale skupina po každé skladbě zaslouženě sklízela velký potlesk. Ještě jednou kapela sáhla k písním Precedensu, když zahrála prastarou Dívku a smrt. Potom už se vrátila zpět k vlastní tvorbě. Zazněly například Vrány a havrani ze stejnojmenné desky vydané v roce 2014. Z té poslední Nevídané album (2021) pochází pecka Hoří Notre-Dame, kterou nazpíval také Michal Prokop: I když je jeho podání všeobecně kladně přijímáno, nemohu si pomoct, ale já mám raději původní verzi od Lili Marlene. Originál je zkrátka originál. Vynechána nemohla být ani skvostná úprava lidovky Znám já v horách domek bílý, na kterou zpěvačka na pódiu osiřela. Její výkon a cappella patřil k vrcholům koncertu.
Dočkali jsme se ještě několika písní, nechybělo mezi nimi výborné Inferno, při kterém strhující koncert vygradoval. Přídavky byly dva. Nevzpomínám si na ten první, vím však jistě, že definitivní tečku obstarala Berlínská zeď.
Skupina Lili Marlene se na svém výročním koncertě představila ve skvělé formě. Myslím, že její fanoušci se mají na co těšit, neboť kapela v budoucnu nabídne jistě mnoho kvalitní muziky.
Celá fotogalerie: