Foto: Lea Melnikovová, archiv Vinnieho Moora
Korektury: Eva Houšková, www.irockshock.net
Americký kytarový virtuos VINNIE MOORE je jedním z nejvlivnějších kytaristů současnosti, je členem legendární anglické hardrockové kapely UFO. Během své kariéry však spolupracoval s mnoha velikány hudebního světa, za všechny jmenujme například Alice Coopera či Vicious Rumors. Dostal jsem příležitost položit Vinniemu několik otázek. Náš rozhovor se točil nejen okolo aktuální desky UFO, ale také kolem celé Vinnieho kariéry.
V roce 1985 jsi složil reklamu pro Pepsi, bereš to jako ‘odrazový můstek‘ do velkého hudebního světa?
Reklama pro Pepsi byla dobrá, protože se díky ní o mně začalo mluvit. Najednou se lidé dověděli o tom klukovi z Delawaru, který složil hudbu pro reklamu, která se vysílala v celostátní televizi. Proto i mnozí muzikanti byli zvědaví, kdo že je ten nový chlap v branži. Jistě to pomohlo k vytvoření povědomí o mně, ale myslím si, že až deska Mind’s Eye skutečně nastartovala moji kariéru.
Z tvých účinkování na různých albech mě zaujalo hostování na albu Hey Stoopid Alice Coopera. Jaká to pro tebe byla zkušenost?
To byla velmi dobrá zkušenost, protože jako dítě jsem byl Aliceův fanoušek. Z počátku jsem měl být na desce pouze v roli hosta, ale potom jsem se stal členem Aliceova doprovodného bandu.
Od roku 2002 jsi členem anglických hardrockových velikánů UFO. Jak ses k nim vlastně dostal?
Oni hledali nového kytaristu, ale chtěli, aby to byl někdo z Anglie. Jenže nemohli nikoho nalézt, tak hledání rozšířili na celou Evropu, ale opět nebyli úspěšní, takže potom už hledali po celém světě. Měli jsme společného přítele, který se dověděl o jejich hledání, a ten mi navrhl, abych se k nim zkusil přidat. Takže se naši manažeři spojili a já jsem byl požádán, abych Philovi poslal nějakou svou muziku. Tak jsem mu poslal CD s 11 písněmi a asi za 10 dní mi volal můj manažer, který mi řekl, že skupině se moje CD líbilo a byli by rádi, kdybych se k nim přidal.
Byl jsi před svým příchodem k UFO jejich fanouškem?
Ano, když jsem byl dítě, měl jsem nějaké jejich nahrávky, které jsem se ve svém pokoji učil na kytaru.
Na novou desku A Conspiracy Of Stars jsi složil většinu písniček. Stal ses definitivně hlavním skladatelem v UFO?
Já jsem v UFO hlavním skladatelem od samého začátku. Oni nehledali jen kytaristu, ale také skladatele. Všichni kytaristé, kteří v kapele hráli, byli také skladatelé, a to také chtěli ode mě.
Novou desku UFO jste nahrávali v Kentu celá kapela společně. Proč jste se rozhodli pro tento způsob práce místo dnes obvyklejšího posílání skladeb přes internet?
Vše, kromě mé kytary, bylo nahráváno v Kentu. Dávám přednost nahrávání ve svém vlastním studiu, protože tam mám mnohem větší pohodlí. Byl jsem v Kentu, abych se zúčastnil zkoušek a nahrávání základů jednotlivých skladeb, ale pak jsem odletěl domů.
Na desce je však uvedeno, že jsi veškeré kytary nahrál v USA. Jak to tedy je?Protože tak jako Ježíš mohu být na dvou místech současně. (smích) Jak jsem již říkal v předchozí odpovědi, odjel jsem z Kentu nahrávat kytary do svého studia v USA.
Který z těchto způsobů ti vyhovuje víc, máš raději osobní kontakt s kapelou, nebo raději pracuješ v pohodlí domova?
Mám rád zkoušky a nahrávání některých partů (baskytary, bicích) s kapelou, ale své party raději nahrávám sám.
Mnozí muzikanti dnes řeší, zda je lepší nahrávat digitálně, nebo ‘postaru‘ – analogově. Jakým způsobem jste tedy nahrávali A Conspiracy Of Stars?
My nahráváme digitálně, je to stejné od dob, kdy jsem se ke kapele připojil. V současné době je to úplně jiný svět a není dnes mnoho umělců, kteří nahrávají analogově. Většina studií ani nemá přístroje na dvoupalcové pásky, aby nahrávala jako ‘za starých časů‘. Mnoho puristů bude přísahat, že analogové nahrávání má lepší zvuk. Ale já bych se vsadil, že pokud jim dáš poslechnout dvě nahrávky a neřekneš, která byla jakým způsobem nahrána, nepoznají rozdíl.
Kromě hraní s UFO vydáváš i sólová alba. Poslední album To The Core vyšlo v roce 2009, připravuješ jeho nástupce?
Ano, moje sólové album je již nahráno, nyní se bude masterovat a vyjde velmi brzy.
Často jezdíš turné po USA, ale připadá mi, že Evropu trošku ‘zanedbáváš‘, nebo se pletu?
Lidé v USA mají naprosto stejný pocit – tedy, že často hrajeme v Evropě a USA zanedbáváme. A myslím, že mají pravdu… hrajeme víc v Evropě než v USA. (úsměv)
Účastníš se turné Extreme Guitar, napadá mě analogie s projektem G3. Je to tak myšleno, nebo se pletu?
To turné, které jsme jeli v lednu a únoru, bylo pro nás velká zábava. Ano, jsou tam jisté podobnosti s G3, ale nevím, jestli to byl něčí úmysl, nebo je ta podobnost čistě náhodná.
V loňském roce vyšlo skvělé album projektu Red Zone Rider, kde ses sešel s multiinstrumentalistou Kellym Keelingem a Scotem Cooganem. Chystáte už další materiál, nebo zůstane pouze u jednoho alba?
To je nyní velmi těžké říct. Ale tu nahrávku miluji a jsem na ni velmi pyšný.
Firma Dean vyrábí tvou signovanou řadu kytar, proč sis vybral právě kytary téhle značky?
Jednal jsem s více společnostmi, ale firma Dean projevila o spolupráci největší zájem, proto s nimi spolupracuji.
Ptám se proto, že kytary Dean oproti jiným značkám (Fender, Gibson, Ibanez) nejsou mezi muzikanty tolik populární.
Mám z minulosti zkušenosti jak se značkou Fender, tak se značkou Ibanez. Jsou to skvělé firmy a dělají skvělé produkty, ale nyní jsou pro mě kytary Dean ty pravé.
Vinnie, děkuji za rozhovor.
Taky děkuji a doufám, že se brzy opět uvidíme!
Anglická verze rozhovoru s Vinniem Moorem