Phil Rudd – Head Jobs

Text: Roman Zahrádka

Phil Rudd byl vždycky zabiják. Jeho úsporná hra na bicí má tah na branku a patří k úderné hudbě legendárních AC/DC stejně jako školní uniforma neposedného čertíka a zakladatele kapely Anguse Younga. Jenže ho na letošním a možná i posledním světovém turné australských věrozvěstů tvrdého blues rocku neuvidíme, protože se doma na Novém Zélandě dostal do křížku se zákonem a musí vyčkat na verdikt soudu. A nebyl by to ani on, aby nebyl obviněn z ničeho menšího, než z pokusu o organizování vraždy, z něhož se sice dokázal s pomocí právníků vykroutit, avšak zůstala mu na krku další obvinění z držení drog a vyhrožování zabitím.

Tenhle šedesátiletý bard nesložil ale ruce do klína a odpověděl na všechny fámy svojí prvotinou – albem „Head Job“, které je stejně zabijácké jako on sám. Jen si představte, že vykopne dveře od garáže, v ruce lahev rozpitého Jacka Danielse a s bezzubou bradou zarostlou strništěm usedá na stoličku za bicí a spolu se svými kumpány vystřihne v kuse sérii jedenácti fláků toho nejhrubšího bluesového zrna.

Ale vemme to pěkně po pořádku. Kdo by čekal album v zajetých kolejích AC/DC, bude asi zklamán. Spíše by se měl připravit na syrový garážový zvuk a jednoduché riffy v duchu dalších Australanů – kapely Rose Tattoo, kteří patřili svého času k tomu nejtvrdšímu na tomto kontinentu. Hned úvodní Head Job, podle které se jmenuje celé album, je tvrdé blues s melodickým refrénem, které si rozhodně nehraje na žádné umění. Příjemným překvapením je Ruddův hlas, který místy připomíná Lemmyho Kilmistera a škrábe v krku jako struhadlo. A než se stačíte rozkoukat, je tu další úderka pod názvem Sun Goes Down, za kterou by se nemuseli stydět ani AC/DC, do jejichž repertoáru by v pohodě zapadla. V pořadí třetí Lonely Child začíná sice podobným kopákem jako AC/DC, ale po chvíli sklouzne do zadumanější podoby a plyne asi tak jako dým z doutníku spláchnutý dobrou whisky. Se čtvrtou Lost In America přichází sice hned na začátku změna rytmu, ale už po chvíli zjistíte, že opět plujete ve vodách syrového garážového rocku. Pátá Crazy dostála svému názvu a jde o hravou melodickou linku, která představuje příjemné odlehčení v polovině alba. Tak trochu evokuje časy, kdy se podobných kousků nebáli ve svých začátcích ani AC/DC. V pořadí šestá Bad Move nakopne zase album zpátky do zajetého rytmu a zanechává chvílemi svým refrénem v člověku otisk glamrockového šílenství. Sedmá No Right pro změnu album opět  zvolní, ale svým vypjatým refrénem nenechá nikoho na pochybách, že jste  stále ještě v garáži spolu s bandem Phila Rudda. The Other Side je pro změnu motorkářským vypalovákem a jednou z nejvýraznějších skladeb na této desce. Písnička 40 Days zase pokračuje v předchozím rytmu a krouhá jednu zatáčku za druhou, jakoby motorku řídil sám Lemmy. Singl Repo Man je pak třetí v řadě, která neslevuje z nasazeného tempa. Phil si v této skladbě počíná jako protřelý šaman, který uvařil rock´n´rollový lektvar a podává  ho každému plnými doušky. A kdo čeká na závěr zvolnění, šeredně se mýlí. Závěrečná When I Get My Hands On You je typickým flákem patřícím na rocková pódia se zástupy hrozičů pod nimi.

Co říct závěrem? Nikdo asi nečekal, že Phil Rudd bude prvním z AC/DC, kdo přijde se sólovou deskou. Už proto, že nebyl tím, o koho by se ve srovnání s jeho slavnějšími kolegy média nějak výrazněji zajímala. Tedy až s výjimkou posledního úletu, kdy balancuje na hraně zákona. Každopádně album „Head Job“ vystihuje jeho muzikantskou duši, která nasála na počátku 70. let atmosféru australských barů a teď ji k nám bez příkras exportuje v podobě neobroušené fošny, která se po několikerém poslechu zadere člověku doslova pod kůži a už se ho nepustí.

Takže Phile, škoda, že už tě na turné s AC/DC letos neuvidíme a že Bontonland na Václaváku objednal pouze jeden exemplář tvé desky pro celou Českou republiku. Dobrá zpráva však je, že jsi natočil skvělé album, které nikoho nekopíruje a jde si svou samostatnou cestou a že nám dnes technika umožňuje si tvoje album buď stáhnout anebo si jej prostě objednat přes celou zeměkouli až domů. A na úplný nakonec – že tě na turné AC/DC nahradil další bubenický zabiják – sympatický plešoun Chris Slade. Tebe však může těšit, že jsi byl z AC/DC první, kdo šel s kůží na trh a navíc sis svojí prvotinou zachoval svoji tvář i respekt pravověrných rockových fanoušků.

Roman Zahrádka

PHIL RUDD – Head Job

Seznam skladeb:
1. Head Job
2. Sun Goes Down
3. Lonely Child
4. Lost In America
5. Crazy
6. Bad Move
7. No Right
8. The Otherside
9. Forty Days
10. Repo Man
11. When I Get My Hands On You

Sestava:
Phil Rudd – zpěv, bicí
Geoffrey Martin – kytara
Allan Badger – baskytara, vokály

Rok vydání: 2014
Čas: 40:02
Label: Universal
Země: Austrálie
Žánr: blues/hard rock

Diskografie:
2014 – Head Job

Odkazy:
Phil Rudd – Sun Goes Down:
https://www.youtube.com/watch?v=2r2U1Bodmr4
Staff at Phil Rudd’s restaurant not surprised at AC DC star’s arrest:
https://www.youtube.com/watch?v=wCtjowLZRLw

Phil Rudd – Head Job (Full Album) 2014
https://www.youtube.com/watch?v=khvK-jQMSK8

4 reakce na Phil Rudd – Head Jobs

  1. Daniela napsal:

    Ve druhém odstavci se píše, že Phil albem odpověděl na ty fámy kolem něj. To moc nesedí, album vyběhlo již loni koncem srpna. Zatčení a obvinění se objevilo až začátkem listopadu. Album tedy vyšlo ještě naprosto v poklidu. Až teprve dva měsíce poté se rozběhl ten humbuk kolem organizování vraždy, držení drog a vyhrožování. Obě události – vydání alba i obvinění, jsme v době, kdy to bylo aktuální, dost prožívali a hojně komentovali ve fanklubu. Hlavně to Philovo obvinění a spekulace kolem postu bubeníka pro nadcházející turné jsme řešili dost detailně.
    Další věc, kterou bych opravila, že „příjemným překvapením je Philův hlas“ – nevím, jestli kolega nastudoval podrobnější informace k albu, ale hlavním zpěvákem je Allan „Badge“ Badger, Phil se zpěvem podílel jen trochu, spíš na backvokálech. Tady přikládám nějaké články, kde je možno se dozvědět více přesných informací – http://themusic.com.au/interviews/all/2014/08/26/for-those-about-to-rock/ a nebo třeba i tady http://www.nzherald.co.nz/bay-of-plenty-times/news/article.cfm?c_id=1503343&objectid=11311529
    Jednu slušnou recenzi napsal týpek, kterého neznám, ale prý na ni dal sám odkaz na facebook fanklubu. Nesouhlasím teda se vším, co napsal v rámci svých dojmů a názorů, ale to tak je vždycky, že jednotlivé názory a dojmy se člověk od člověka různí, nicméně fakticky to má v pořádku http://www.crazydiamond.cz/phil_rudd_head_job_recenze/465

    • Roman napsal:

      máte naprostou pravdu v tom, že Phil Rudd natočil desku ještě před svým obviněním. Bral jsem to jako metaforu asi v tom smyslu, že je deska odpovědí na všechny pochybnosti, které kolem něho vyvstaly. A pokud jde o hlavní hlas na desce, tak jsem si v zahraničních materiálech vyhledal, že tu Allan „Badge“ Badger funguje pouze jako doprovodný vokalista a baskytarista a hlavní hlas že patří Philu Ruddovi. Takhle to navíc uvádějí i některé další recenze. Tak nevím, kdo z nás má pravdu… 🙂 Ostatně – je to tak uvedeno i na samotném CD…

  2. Daniela napsal:

    Lidi z portálu TheMusic.com.au a rádia Triple M dokonce dělali ohledně alba rozhovory přímo s Philem a Allanem, takže jistější a průkaznější zdroj neexistuje.

    http://themusic.com.au/interviews/all/2014/08/26/for-those-about-to-rock/
    http://themusic.com.au/music/albumreviews/2014/08/25/phil-rudd-head-job-mark-hebblewhite/
    http://www.triplem.com.au/sydney/music/news/2014/7/interview-acdc-drummer-phil-rudd-new-solo-album-head-job/
    http://www.nzherald.co.nz/bay-of-plenty-times/news/article.cfm?c_id=1503343&objectid=11311529

    první odkaz – článek o interview přímo s Philem a Allanem – v tomto odstavci se Allan vyjadřuje ke zpěvu: “That’s definitely the approach I took with the vocals,” chimes in Allan ‘Badge’ Badger, who played bass on the album as well as providing the bulk of the vocals. “I could have hit the high notes but really it wouldn’t have suited the music – so what’s the point?” – tím je myslím řečeno vše podstatné
    druhý odkaz – recenze onoho autora, který dělal interview – věta z druhého odstavce: „Vocals are handled by Allan Badger and despite a few weak moments here and there, they generally fit the stripped down tunes.“
    třetí odkaz – zde na konci článku telefonický rozhovor s Philem – když se interview nechá dojít na čas cca 5:00, tam Phil jasně říká, že zpěvu se zhostil Allan a jeho hlas je prý fantastický
    čtvrtý odkaz – věta: Rudd even sang some vocals on his favourite track on the album, Head Job. „When I was on the road with AC/DC sometimes people would say, come on … sing. But I’m a drummer. But I do a bit on Head Job.“ – píše se zde, že Phil zpíval nějaká vokály ve své nejoblíbenější písničce z alba, hned té první – Head Job, sám k tomu potom říká, jak ho pár lidí během tour AC/DC přemlouvalo, ať zkusí zpívat. Ale řekl, že je bubeník, nicméně nějaké vokály zkusil trochu v Head Job

    Myslím, že kdo si nastuduje tyto informace přímo od zdroje, nebude mít pochybnosti, že hlavního vokálu se zhostil Allan Badger, Phil se na zpěvu podílel opravdu jen decentně. Jinak, tady ještě další rozhovor s Philem a Allanem, myslím, že to je i dobré vodítko hlavně k rozlišení hlasů jednotlivých protagonistů 😉 http://www.youtube.com/watch?v=uDvupNhIBFI

  3. Hluchej Pes napsal:

    Tak já nevím, asi jsem poslouchal jiný album – pro mě je Philova deska naprosto tuctová, která, kdyby ji nevydal bubeník mé oblíbené kapely, by nestála za poslech.
    Je mi to líto.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *