Text: Luboš Hnát
Foto: Obal knihy
Publikováno: 2.6.2025
Bostonští hardrockeři AEROSMITH jsou bezpochyby v rockové historii zapsáni velmi výrazným písmem. Je tedy s podivem, že na našem trhu není mnoho knih, které se jim věnují. Jedna z mála se jmenuje prostě Aerosmith, nese podtitul Kompletní historie rockové legendy a jejím autorem je Richard Bienstock.
Ačkoliv v tiráži je uvedeno, že vyšla již v roce 2021, já jsem ji kdoví proč na pultech našich obchodů zaregistroval až vloni. Pro úplnost ještě dodávám, že ji vydalo nakladatelství Dobrovský v edici Pangea. Práce má, ostatně jako všechny hudební publikace z této edice, velmi netradiční rozměry: (203 x 2350 mm) a text je uspořádán do třech sloupců. Tolik tedy základní technikálie, ale co obsah?
První kapitola přináší krátké životopisy všech členů kapely, zároveň se dozvíme, jak se muzikanti seznámili, jsme svědky vzniku Aerosmith, jejich těžkých začátků, kdy všichni společně bydleli na jednom pokoji, i prvních autorských pokusů. Přes koncertování se přeneseme k nahrávání debutového alba, jehož soudobá recenze kapitolu uzavírá: ovšem nenapsal ji autor, ale jiný hudební publicista.
Každá kapitola se věnuje období, které vyústí v natáčení desky, přičemž všechny jsou těmito recenzemi zakončeny, ale téměř každou napsal někdo jiný. Ještě předtím však sledujeme kapelu, kterak podniká turné k předchozí nahrávce. Popsány jsou vztahy nejen mezi muzikanty, ale i jejich rodinnými příslušníky. Prožíváme drogové excesy slavných toxic twins, tedy Joea Perryho a Stevna Tylera. Detailně jsou také popsány bouřlivé výměny managementu, které Aerosmith v průběhu let několikrát potkaly.
Když kytarista Joe Perry na konci sedmdesátých let Aerosmisth opustil, sleduje autor paralelně s hlavním obsahem celkem podrobně také jeho kariéru. To samé platí i v případě Brada Whitforda, který ze skupiny rovněž na čas odešel. To považuji za velkou přednost celé knihy. Jsou v ní samozřejmě popsány velké úspěchy let osmdesátých a devadesátých. V novém miléniu skupina střídavě prožívala vzestupy a pády a také opět zhoršující se vztahy mezi jednotlivými členy. O tom všem, ale i o založení skupiny Hollywood Vampires, tedy bokovky Joea Perryho, se můžeme v knize dočíst.
Závěr tvoří rozhovor toxic twins s autorem knihy, v němž oba mladým kapelám radí, jak dosáhnout úspěchu. Cenné jsou také přílohy, které tvoří nejen přehled kompletní diskografie Aerosmith, ale i jiných projektů a sólových nahrávek, ve kterých se členové bostonských matadorů objevili.
Celý text provází množství fotografií, kterou jsou ve dvou případech vyvedeny přes celou dvoustranu. Vytkl bych jim snad jen popisy, které pouze uvádějí, odkud daný snímek pochází, nikoliv kdo je na něm zachycen, což zejména u členů, kteří nejsou veřejnosti tolik na očích jako ústřední dvojice, může být problém. Různě barevné pozadí, sloupcová sazba stránek a zvýrazněné citáty působí rušivým a bulvárním dojmem.
O překlad, který sám o sobě není špatný, se postaral Zdeněk Gazur. Jednu jazykovou chybu, bohužel dost velkou, jsem však objevil. Kapitola 15 na straně 197 končí větou: „Hned v prvním díle se jeden amatérský zpěvák dočkal od“. Čekal jsem, že po otočení stránky bude věta normálně pokračovat, jenže ouha! Na stránkách 198 a 199 jsou jen obrázky a na straně 200 začíná nová kapitola. Tenhle renonc však nejde na vrub překladatele, ale odpovědného redaktora.
Koupit, či nekoupit Bienstockovo dílo? Odpověď není jednoduchá. Kniha svým pojetím cílí spíše na méně znalé fanoušky. Vzhledem k nedostatku jiné literatury si jí mohou pořídit i ti poučenější.