Dvojkoncert Cuprum a Lewis Creaven Band

17.1.2025 – U Prince Miroslava, Praha
Text: Luboš Hnát
Foto: Vladimír Buriánek
Publikováno: 24.1.2025

Cuprum: zleva - Richard Malát, Jan Ježek, Jan „Držka“ Drchal a Jaroslav Hynek

Cuprum: zleva – Richard Malát, Jan Ježek, Jan „Držka“ Drchal a Jaroslav Hynek

Na první letošní koncert jsem si musel počkat sedmnáct dní. Zajel jsem si na něj do restaurace U Prince Miroslava v pražských Radlicích, kde vystoupily kapely CUPRUM a LEWIS CREAVEN BAND, které jsou personálně propojeny přes bubeníka Jana Ježka a klávesistu Štěpána Vodenku.

Cuprum působí na naší klubové scéně již úctyhodných osmnáct let. Za tu dobu vydali dvě dlouhohrající alba a jedno EP, které vyšlo v loňském roce. Aktuální sestava čítá pět členů a vedle výše zmíněných muzikantů v ní jsou: Richard Malát (zpěv, příčná flétna, akustická kytara), Jan „Držka“ Drchal (kytara) a Jaroslav Hynek (baskytara). Tolik základní fakta, pojďme se věnovat koncertu.

Skupina se v zaplněné hospodě objevila asi v půl osmé, její přibližně hodinové vystoupení odpálily dvě pecky z debutové desky Musica Deposita (2011). Konkrétně šlo o Manýristu a Opice v krému. Následující Ruce sice vyšla na EP Samizdat (2024), ale Cuprum ji živě hrají už několik let, proto mi ani tahle písnička nebyla neznámá.

Cuprum: Richard Malát

Cuprum: Richard Malát

Cuprum vychází z progresivního rocku sedmdesátých let minulého století. Zejména díky Malátově flétně si nelze nepovšimnout obrovského vlivu Jethro Tull. V jejich podání můžeme slyšet instrumentálky s rozmáchlými plochami, ale i klasické několikaminutové písničky. Přiznám se, že ta druhá poloha je mi o něco bližší. První čistě instrumentální skladbou byla Labe 02, která má několik částí, z nichž každá vyšla na jiné desce. Já jsem ji sice tolik neocenil, ale i ona se dočkala vřelé odezvy.

Nejvíce jsem byl okouzlen Drchalovou kytarou a Vodenkovými klávesami. Pamatuji si doby, kdy Štěpán na koncerty vozil pouze staré hammondky vážící asi sto kilo. U Prince Miroslava měl jiný (lehčí) typ ikonického nástroje, doplněný o neméně ikonický syntezátor značky Moog. Použil ho jen jednou, a sice v další instrumentálce Vyšegrádská čtyřka: vyluzoval na něj zvuky typické právě pro sedmdesátá léta, které umocnily její atmosféru.

Čas vymezený pro Cuprum se přiblížil ke svému závěru, po krátké děkovačce kluci ještě přidali jednu písničku – mám dojem, že šlo o Samizdat z aktuální nahrávky. Pak už přepustili prostor pro Lewis Creaven Band.

Lewis Creaven Band: Lewis Creaven

Lewis Creaven Band: Lewis Creaven

Lídrem této česko-anglické party je v naší zemi usazený kytarista a zpěvák Lewis Creaven, který má za zády kromě Ježka s Vodenkou ještě baskytaristu Tomáše Skřivánka. Ačkoliv jejich hudba také vychází ze šedesátých a sedmdesátých let, má mnohem blíže k blues a rockerům jako The Doors a Led Zeppelin či Jimi Hendrix. Ostatně od všech jmenovaných hrají coververze. Od The Doors zazněla Riders On The Storm, z Hendrixova repertoáru si skupina vypůjčila Hey Joe a od Led Zeppelin to byla Since I’ve Been Loving You. Víc písniček jsem bohužel nepoznal.

Lewis Creaven Band: zleva - Jan Ježek, Tomáš Skřivánek a Lewis Creaven

Lewis Creaven Band: zleva – Jan Ježek, Tomáš Skřivánek a Lewis Creaven

Poprvé jsem Lewis Creaven Band viděl před několika lety, když ještě hráli jako trio – bez kláves. Tehdy jsem měl pocit, že se kytarista až příliš předvádí a dává na odiv svá sóla. I když jich tentokrát výrazně ubylo, přesto se Lewis občas neudržel a své exhibice si neodpustil. V takových chvílích jako by se muzika rozpadla, což byla podle mě škoda, ale soudě podle reakcí ostatních jsem se svým názorem byl osamocen.

Kapela po nějaké době zvedla část publika ze židlí, což se předchozímu souboru bohužel nepodařilo. Po zbytek koncertu byla tedy atmosféra okořeněná tančícími lidmi, nejen oni se dočkali jednoho přídavku. Ačkoliv se všichni dožadovali dalších písní, striktní dodržení „policejní“ hodiny učinilo všem prosbám přítrž.

Celá fotogalerie: