Keith Emerson – Progresivní experimenty klávesového mága

Foto: Kevin Nixon

Keith Emerson

Nedávno mi při jednom rozhovoru řekl známý: „Žijeme v době, kdy musíme počítat s tím, že stará generace rockerů bude postupně odcházet…“. To, že je tento výrok bohužel pravdivý, neznamená, že mě tyto odchody nezasáhnou nebo že se s nimi budu smiřovat nějak lehce. Tak jako mě v nedávné době zasáhla smrt Lemmyho, Davida Bowieho a dalších, byl jsem před několika dny zasažen smrtí klávesového mága KEITHA EMERSONA.

Keith Emerson se narodil 2. 11. 1944. Svou úspěšnou hudební kariéru zahájil v doprovodné kapele jazzové zpěvačky P. P. Arnold. Z kapely v roce 1967 vznikla slavná skupina The Nice, která sice existovala pouhé tři roky, ale v dějinách rockové hudby zanechala svou nesmazatelnou stopu. V raných  začátcích s The Nice jako roadie jezdil také jistý Ian Fraser Kilmister. Že vám to jméno něco říká? Ano! Jde o onoho Lemmyho, kterého si smrťák povolal před pár měsíci. Staří kámoši se tedy opět scházejí. Zajímavostí je, že s The Nice se Keith Emerson dostal i do bývalého Československa, když v roce 1968 vystoupila skupina na 2. Československém beatovém festivalu. Emersonovo umění tak mohla obdivovat celá řada bigbeatových muzikantů tehdejší scény. V éře The Nice Emerson hrál na legendární klávesové nástroje Hammond, kterými definoval zvuk The Nice. Nejprve to byl model L-100 a později k nim ještě přibyl model C-3. Na koncertech Keith stával rozkročený mezi svými nástroji a hrál na oba dva současně. Největší úspěch ale sklízel s kultovním triem Emerson, Lake & Palmer (zkráceně ELP), u jejichž zrodu v roce 1970 stál. Skupina měla zásadní vliv na celou progrockovou scénu. Skupina v sedmdesátých letech vydávala výborná alba, na kterých byly Emersonovy klávesy jasným poznávacím znamením. Za všechny jmenujme alespoň „Tarkus“ (1971),  úžasné album „Trilogy“ (1972) a hlavně live album „Pictures at an Exibiton“ (1971), na kterém trio skvěle zpracovalo Musogrského „Obrázky z výstavy“.  Tak jako byl zvuk The Nice definován legendárními Hammondy, tak zvuk ELP definovaly neméně legendární syntetizátory značky Moog. Slovutný klávesák s oblibou experimentoval se zvukem svých nástrojů, což je na deskách ELP syšet. V roce 1979 se ELP rozpadli a bubeníka Carla Palmera nahradil dnes již také zesnulý Cozy Powel. V původní sestavě se ELP na scénu vrátili v devadesátých letech, aby vydali album „Black Moon“ (1992), které dodnes řadím ke svým nejoblíbenějším. Ale Keith Emerson nezahálel ani sólově, napsal hudbu k několika filmům, jako třeba The Church z roku 1989. A samozřejmě vydával také sólová alba.

Keith Emerson byl nalezen 11. 3. 2016 s prostřelenou hlavou ve svém domě v kalifornské Santa Monice. Policie jeho smrt šetří jako sebevraždu. V této souvislosti se hovoří o tom, že Emerson v poslední době trpěl degenerativními nervovými problémy, které negativně ovlivňovaly jeho schopnost hraní na klávesy. Snad proto zvolil dobrovolný odchod z tohoto světa. Takže Goodbye, Mr. Emerson!