DRUHÁ ZASTÁVKA NEJSLAVNĚJŠÍ JAPONSKÉ HEAVYMETALOVÉ KAPELY V ČR!

Text: Zdeněk Stejskal
Foto: Archiv kapely Loudness, plakát

LOUDNESS  (Japan),  Nobody Knows
7. 2017 – CZ, Praha – Nová Chmelnice

Plakát - Loudness

Plakát – Loudness

Tak to vypadá, že jsme se konečně dočkali a nejslavnější japonská a jedna z nejvýznamnějších heavymetalových kapel  v historii vůbec, míří zpátky do Prahy. Ti, kteří psali a píší historii tvrdého rocku, vystoupí ve čtvrtek 27. července opět v pražském klubu  Nová Chmelnice.

Historie vzniku kapely spadá až do roku 1981, kdy se dva bývalí členové skupiny LAZY, kytarista Akira Takasaki a bubeník Munetaka Higuchi rozhodli k založení vlastní formace. Po několika konkurzech na post zpěváka, padla volba na člena EARTHSHAKER Minoru Niiharu a čtveřici doplnil Takasakiho přítel Masayoshi Yamashita (který ovšem také prošel konkurzem).  V srpnu téhož roku začínají nahrávat své debutové album „The Birthday Eve“, které vychází ještě v listopadu téhož roku a odstartuje japonskou rockovou revoluci.

Po zaslouženém úspěchu prvního alba, následují v rychlém sledu další 2 „Devil Soldier“ (1982) a „The Law of Devil´s Law“ (1983). Na obě alba byl najat ke spolupráci americký inženýr Daniel McLendon a určitě i díky tomu, se otevřeli LOUDNESS dveře do světa. Stávají se 1. japonskou kapelou, která se vydává na turné po USA v červenci 1983 a poté i po Evropě a stali se tak nedílnou součástí mezinárodní  hudební scény.

V září téhož roku se ktýmu připojil  Julian Mendelsohn, který dříve spolupracoval se skupinou Yes a s jeho pomocí bylo nahráno ve Velké Británii album „Disillusion“. To bylo pro Loudness poprvé, kdy nahrávali v zámoří.

Loudness

Loudness

V květnu 1984 podepsali smlouvu s Atlantic Records, což znamelo obrovský úspěch v historii, kdy japonská kapela dostala smlouvu od tohoto giganta. V srpnu se v Los Angeles rozjelo nahrávání dalšího alba, ovšem tentokrát s celosvětovou distribucí a s pomocí Maxe Normana, známého třeba jako producenta Ozzy Osbourna. Z této spolupráce se vyloupne album „Thunder In The East“ a na japonském žebříčku se vyšplhá až na 4. místo v prodeji. V USA se v Billboardu dostalo až na 74.pozici a zůstává v žebříčku 19.týdnů. Následuje americké turné s Mötley Crüe a LOUDNESS se stávají 1.japonskou kapelou, která vystupuje v Madison Square Garden.

S dalším albem „Hurricane Eyes“ opět vypomůže Max Norman, ale fanoušky skupiny čeká nenadálý šok. V prosinci 1988 kapelu opouští frontman Minoru Niihara.

Následuje řada konkurzů na uvolněné místo frontmana, ale dlouhou dobu se nedaří Niiharu nahradit. Nakonec padne volba na „neasijského“ pěvce Obsession Mika Vesceru. Díra je zacelena a v září 1989 vychází „Soldier Of Fortune“. Vescera vydrží do roku 1991, kdy se s ním skupina rozloučí údajně kvůli kulturním rozdílům. Další facka následuje, že v roce 1992 odchází i Masayoshi Yamashita.

V dalších letech nahrávají s pravidelností další alba, střídají se hráči a kapela se několikrát dostane na pokraj rozpadu. To trvá až do roku 2000, kdy se Takasaki stále více zaobírá otázkou reunionu původní sestavy. V květnu proběhnou první schůzky a k veliké radosti veliké fanouškovské základny po celém světě, se nakonec dohodnou.

Loudness

Loudness

V březnu 2001 vydávají po třináctileté přestávce 1.album v původní sestavě – Spiritual Canoe a v září vyráží na turné s kanadskými Annihilator. Skupina chytá druhý dech, účastňuje se mnoha velkých festivalů a opět  křižuje svět. Zdá se, že LOUDNESS jsou definitivně zpátky.

Rána osudu zasáhne v dubnu 2008, dva měsíce po vydání alba „Metal Mad“. U bubeníka Munetaka Higuchiho je diagnostikována rakovina jater a 30. listopadu téhož roku odchází definitivně na druhý břeh ve věku 49 let. V roce 2009 na jeho stoličku usedá Masayuki Suzuki, vnáší do kapely novou energii a ve stejné sestavě přijedou LOUDNESS podruhé  i do Prahy.

Sestava:
Akira Takasaki  –  kytara
Minoru Niihara – zpěv
Masayoshi Yamashita – baskytara
Masayuki Suzuki – bicí