Tomáš Brandejs – Vydávat rockové biografie se nabízelo

Foto: Archiv Tomáše Brandejese

Tomáš Brandejs

Poměrně často čtu knihy s rockovou tématikou a vždy mě zajímalo, jak taková kniha vlastně vzniká a co stojí za jejím vydáním. A protože nakladatelství 65. pole mimo jiné vydává také kvalitní rockové biografie, nedalo mi to a majiteli tohoto nakladatelství TOMÁŠI BRANDEJSOVI jsem položil několik otázek.

Tomáši, jak vznikl nápad vydávat rockové biografie?
Sám rockovou hudbu poslouchám, jsem muzikant a podobné knihy čtu, takže se to v nakladatelství nabízelo.

Podle čeho se rozhodujete, jakou biografii zařadíte do edičního plánu?
Podle vlastní intuice, ale také podle kvality knihy a žánru. Třeba na knihu George Harrison – Za zamčenými dveřmi jsem narazil v Londýně, byla čerstvě vydaná a hned jsem se rozhodl, že ji u nás vydám. Roli samozřejmě hraje i atraktivita a věhlas umělce.

Řekněme, že už víte, jakou biografii chcete vydat, jaké jsou další kroky?Koupíme od držitele práv licenci pro české vydání, uzavřeme smlouvu, oslovíme vhodného překladatele a redaktora, často také ještě znalce pro vyladění českého textu po odborné stránce.

Každá kniha je jinak zpracovaná, můžete mi říct, co všechno ovlivňuje výslednou grafickou podobu knihy?
V nakladatelství 65. pole se snažíme o co nejvyšší grafickou úroveň, společně s grafikem máme v tomto volné ruce. Jsme samozřejmě limitování cenou za užití fotografií a výrobní cenou.

Dá se obecně říct, jak dlouhá doba uběhne od prvotního rozhodnutí, než samotnou knihu vydáte?
Nejdéle trvá překlad. Ten se nedá moc zrychlit, pokud má být dobrý. Celý proces tak trvá několik měsíců.

Liší se nějak tato doba u různých žánrů (např. román versus rocková biografie)?
Neliší, odvíjí se to hlavně od rozsahu a náročnosti překladu. Například takový překlad Boba Dylana, který obsahuje množství odkazů, dvojsmyslů a všemožných dylanovských překvapení, dokáže dobře přeložit jen opravdu zkušený překladatel, ideálně Dylanův příznivec. V našem případě to byl Ladislav Šenkyřík.

Posíláte již hotovou knihu původnímu vydavatel k jejímu ‚schválení‘?
Ano. Většinou je to však formalita. Máme zkušenost i s opačným procesem, např. u Ekonomie dobra a zla od Tomáše Sedláčka, kdy jsme prodali práva do zahraničí a schvalovali jsme my. Každá země má trochu jinou knižní tradici, kterou je rozumné respektovat. Mimochodem možná si to ani neuvědomujeme, ale Česká republika je v poměru k počtu obyvatel knižní velmoc, kvalitou i kvantitou.

Jak moc se v České republice vyplatí provozovat nakladatelství?
Určitě méně než třeba těžit ropu. (smích) Myslím, že je to podnikání jako každé jiné. Tedy vyplatí se to, ale zlatý důl to není.

Když předchozí otázku vztáhnu na rockové biografie, je jejich vydávání ekonomicky výhodné? Jinými slovy, jak moc se knihy tohoto typu prodávají?Odpověděl bych podobně, prodeje jsou v porovnání s jinými knihami řekněme průměrné. Ale občas některá kniha překvapí.

Dnes se začínají kromě papírových knih stále častěji objevují také e-knihy, neuvažujete vydávat rockové biografie také v této podobě?
Ano, uvažujeme o tom, některé knihy v této podobě už prodáváme, ale já sám jsem spíš zastáncem papíru. Mám pocit, že v době digitálního zahlcení může přinést papírová kniha určité vyvážení, odpočinek a zklidnění.

Můžete mi prozradit, jaké rockové biografie v nejbližší době plánujete vydat?Ano, rád. Po právě vydaném Ericu Claptonovi – Motherless Child v brzku vydáme knihu Na cestě s Janis Joplin, kterou napsal její road manager John Byrne Cooke. Je to detailní portrét první velké rockerky, která bohužel zemřela už v 27 letech. Zajímavý obraz Ameriky na konci 60. let minulého století. A na podzim vyjde kniha Special DeLuxe, kterou o svém životě napsal a nádherně ilustroval sám Neil Young.