Steven Tyler: Vadí Vám chaos v mojí hlavě?

Ty Američani jsou fakt divný! Kdykoliv čtu knížku od nějakýho americkýho muzikanta je to samá sebechvála typu: „Jsem rocková hvězda, stvořil jsem největší rockovou skupinu Ameriky (případně světa)…“ atd. Tylerova kniha není v tomhle směru žádnou vyjímkou.

Knížka jakoby chtěla za každou cenu dostát svému názvu na mě působí dost chaoticky. Nejdříve Tyler popisuje své dětsví a dospívání, tahle část je asi nejvíce chaotická, člověk zde ztrácí orientaci co je skutečnost a co jsou autorovy představy. Jsou líčeny Tylerovy hudební začátky v kapele jeho otce coby bubeníka. (Mimochodem tohle je jedna z nejpodstatnějších informací v knize). Popsán je  i zážitek z legendárního Woodstock, bez obalu tady Tyler přiznává, že na Woodstocku šlo hlavně o drogy. Drogy jsou vůbec v knížce skoro až moc velebeny. Člověk má skoro až dojem, že se Steven už s drogou narodil.

Pak následuje poměrně do podrobna vylíčeno setkání s Joem Perrym a založení Aerosmith. Dovídáme se jak se členové skupiny nastěhovali do jednoho Bostonského bytu, jak spolu začínali psát první písničky a samozřejmě jak spolu brali drogy. Celou knížkou se jako červená nit táhne hrdost nad tím, že Tyler napsal jedinečnou bladu „Dream On“, kdykoliv to může být připomenuto tak to autor udělá a to i v pozdějších kapitolách, které s  písničkou už nemají moc co společného. Jakkoliv se mi samotná písnička líbí, tohle mi trošku vadilo.

Naopak hodně se mi líbilo líčení nahrávání jednotlivých desek (zvláště prvních tří nebo čtyř). Popisovány jsou různé finty a fígle jak bylo ve studiu dosaženo konkrétního zvuku v té které písničce. Sice jsem při poslechu inkriminovaných alb popisované zvukové finty neodhalil, což ale neznamená, že tam nejsou. Každopádně bylo velmi zajímavé se dočíst o způsobu nahrávání v dřevních dobách. Část knihy je věnována i období kdy se Steven a Joe rozešli. V této době nahráli Aerosmith dvě desky. Nejspíš je asi ani sám Tyler nepovažuje za nejlepší protože se o nich příliš nezmiňuje. Nejzajímavější pasáž téhle části byl popis opětovného spojení „Toxic Twins“.

Celkem dost místa je věnováno Tylerovým detoxikačním pobytům a samozřejmě období kdy Steven abstinoval. Celkem zajímavé je líčení Tylerova vztahu z manažerem Aerosmith v období desky Nine Lives. Dost dobře nechápu jak se může manažer takhle chovat k umělci jehož zastupuje. Závěrečnou část knihy pak vyplňuje Tylerova verze rozkolu v Aerosmith ke, kterému došlo před několika lety. Kniha je na vhodných místech doplněna texty. Ty jsou na žádost Tylerova právního zástupce v angličtině, což českému čtenáři mírně ztěžuje četbu knihy. Více mi, ale vadí, že fragmenty písniček jsou rozesety do více míst takže zájemcům dá celkem práci si text poskládat.

V knize je hodně prostoru věnováno sexuálním a drogovým eskapádám S.T. Osobně si však víc počtu v knize kde poměr hudba/soukromý život hovoří více ve prospěch hudby. Celkově kniha stojí za přečtení, avšak moje očekávání, které jsem při její koupi měl nespnila.


Vydalo nakladatelství BB/Art, s. r. o., v roce  2012
ISBN: 978-80-7461-126-1