Thomas Jerome Seabrook: Bowie v Berlíně – Nový život v novém městě

15_Bowie_obalkaPřed několika týdny se mi do ruky dostala starší kniha s názvem „Bowie v Berlíně“, která nese podtitul Nový život v novém městě. I když hudbu Davida Bowieho poslouchám spíše okrajově, řekl jsem si, že nebude od věci si o něco životě tohoto respektovaného umělce přečíst.

Od svého počátku představuje kniha Bowieho již jako etablovaného umělce s úspěšnou kariérou. Velkým kladem této knihy je, že se zaměřuje na uměleckou činnost, nikoliv na skandály ze soukromého života. kterých v Bowieho případě rozhodně nebylo málo. V prvních kapitolách se čtenář dočte o natáčení filmu „Muž, který spadl na zemi“, v němž muzikant ztvárnil hlavní roli mimozemšťana. Bowie je tu tak představen nejen jako hudebník, ale i jako herec. Velká část knihy popisuje také život Bowieho parťáka Iggyho Popa, který žil v Berlíně ve stejnou dobu jako  Bowie. David se producentsky i hráčsky podílel na dvou Iggyho sólových albech, konkrétně šlo o alba „Lustforlife“ a „The Idiot“ (obě 1977), a právě proto v knize najdeme detailní rozbor i těchto dvou Iggyho alb. Na mnoha místech se tak knížka vlastně stává také biografií Iggyho Popa, což může na čtenáře působit poněkud zmatečně. Ale na druhou stranu chápu, že oddělit tak úzce propojené životy dvou veličin světového rocku není úplně snadné. Hlavní část knihy je ale věnována popisu alb, které Bowie nahrál během svého pobytu v Berlíně. Proces nahrávání autor popisuje opravdu velmi podrobně. Cenný je také popis způsobu, jakým Bowie na albech dosahoval určitých zvuků a efektů. Stejně tak jsem rád za rozbor písní na jednotlivých albech, protože právě tohle jsou informace, které v rockových biografiích vyhledávám. Knize bych vytkl pouze to, že Bowie během svého berlínského působení nahrál tři alba, ale rozbor písní je uveden pouze u dvou z těchto alb. Na druhou stranu je také třeba přiznat, že jazyk knihy je někdy krkolomný a kniha se proto místy obtížněji čte. Tento drobný nedostatek však bohatě vyvažuje relevance a hodnota předkládaných informací. Poslední kapitoly popisují zejména další Bowieho hereckou zkušenost ve filmu „Krásný Gigolo, ubohý Gigolo“. Pro člověka, který není Bowieho skalním fanouškem, kniha obsahuje řadu zajímavých a leckdy také překvapivých informací.  Osobně mě třeba překvapila informace o spojení Bowieho a Iggyho Popa a snad ještě více mě udivila skutečnost, že Bowie působil v Iggyho kapele v podstatě ‚jen‘ jako nájemný muzikant.

Nakladatelství Volvox Globator se ve své ediční řadě Evokace dlouhodobě věnuje rockové literatuře, což je jistě záslužná činnost. Záslužné je také to, že knihy z této edice vynikají dobrým zpracováním s pevnou vazbou a kvalitním papírem. Velkým nedostatkem knih z edice Evokace však často bývá foto příloha a musím bohužel konstatovat, že u výše popisované knihy je foto příloha snad nejhorší, kterou jsem kdy viděl. Velké černobílé a nepříliš kvalitní fotografie s komentáři necitlivě vloženými do jejich středuknize na její hodnotě opravdu nepřidávají.

Knihu bych doporučil spíše fanouškům, kteří se o Bowieho přece jen nějakou dobu zajímají. Těm může kniha poskytnout velmi zajímavý pohled na jedno ze zpěvákových období. Ti, kdož toho o Bowiem a jeho tvorbě zatím moc nevědí, by si měli nejprve vyhledat základní fakta a až poté se pustit do studia detailních informací, které tato kniha nabízí.

Vydalo nakladatelství Volvox Globator v edici Evokace v roce 2012
IBSN: 978-80-7207-847-9