Lili Marlene

22. 8. 2019 – Malostranská beseda, Praha
Text: Luboš Hnát
Foto: Iva Marešová
Publikováno: 28. 8. 2019

Lili Marlene - zleva: Jan Šobr. Míra Barabáš, Dáša Součková, Martin Němec, Pavel Nedoma. Vzadu: Petr Kohout

Lili Marlene – zleva: Jan Šobr. Míra Barabáš, Dáša Součková, Martin Němec, Pavel Nedoma. Vzadu: Petr Kohut

Srpnový program Malostranské besedy lákal na velice zajímavé kapely. Jednou z nich byla LILI MARLENE. Styl této formace je označován jako futuristický šanson, což se lehce napíše, ale hůře představí. Proto nezbývalo nic jiného než se o tom jít přesvědčit.

Skupinu založil v roce 2003 klávesák Martin Němec. Jeho písně tvoří velkou většinu repertoáru. V sestavě jsou vedle Němce ještě: Dáša Součková (zpěv), Jan Šobr (kytara), Míra Barabáš (trubka, zpěv), Pavel Nedoma (klávesy, programování), Petr Kohut (basa) a Radek Doležal (bicí).

Přesně v devět hodin se klubem rozeznělo intro, za jehož zvuku se na pódiu objevila celá kapela. Jako jedna z prvních zazněla hitovka Žena ze Stínadel z prvotiny Tango desolato (2008). Skupina, byť v jiné sestavě, se s touhle písní kdysi zúčastnila soutěže Eurosong. Hned od samého počátku byla patrná výborná souhra muzikantů. Bezchybný expresivní vokál Dáši Součkové posluchače doslova uhranul.

Lili Marlene - zezadu Jan Šobr. Míra Barabáš, Dáša Součková, Martin Němec,.

Lili Marlene – zezadu Jan Šobr. Dáša Součková, Míra Barabáš, Martin Němec,.

Brilantní kytarová sóla předváděl Honza Šobr. Trubka Míry Barabáše dodávala skladbám lehounce jazzový nádech, kromě toho se trumpetista v několika peckách představil i jako osobitý zpěvák. Jednu z nich, 120 dní si Barabáš zazpíval dokonce sólově. Dvoje klávesy zase táhly kapelu mírně do elektronické hudby a vše podporovala přesná rytmická dvojice Kohut/Doležal.

Lili Marlene mají na svém kontě dvě studiové desky. Šest písní na koncertu pocházelo z novější  Vrány a havrani (2016). V Němcových skladbách jsou vždy důležité jeho texty, proto není divu, že významnou roli hrají též u Lili Marlene. Ačkoliv jsou povětšinou temné a depresivní jako je tomu například v již zmíněné písni 120 dní: „Svoje jméno chci krví tvou psát“, musí i pozitivněji naladěný posluchač obdivovat autorův talent.

Lili Marlene: Dáša Součková a Martin Němec,.

Lili Marlene: Dáša Součková a Martin Němec,.

Ačkoliv se na webových stránkách kapely dočtete, že jde o autorský projekt Martina Němce, na koncertě je možné slyšet i dvě hitovky pocházející z per jiných skladatelů. Tou první je Zvolna, kterou napsal Petr Skoumal: Lili Marlene se jí zhostila úctyhodně. Další písní je Dívka a smrt Jana „Sahary“ Hedla, která pochází z dob začátků známější Němcovy skupiny Precedens.

Tvorba Precedensu byla připomenuta ještě jednou, a sice když skvělá Berlínská zeď zahájila druhou část koncertu. Ke svým písním se Lili Marlene vrátila výborným duetem Součkové a Barabáše Zapomeň na Benátky. K vrcholům večera patřil německy zpívaný šanson, který dal kapele jméno, tedy Lili Marlene. Ten přenesl Malostranskou besedu někam do hamburské hospody třicátých let.

Lili Marlene: Radek Doležal

Lili Marlene: Radek Doležal

Výrazný moment nastal, když na pódiu zůstala osamělá zpěvačka, aby svým bravurním altem zazpívala lidovku v úpravě Olega Homoly Znám já v horách domek bílý s drsným textem, v němž dcera zabije svého otce, který ji sexuálně zneužíval. Nevím jak komu, ale mně v té chvíli jezdil mráz po zádech.

Celá kapela se na scénu vrátila, aby zahrála ještě několik písní, mezi kterými nechyběla „ďábelská“ Inferno nebo dvojice skladeb z debutové nahrávky: titulní Tango desolato a 12:05.

Lili Marlene: Míra Barabáš

Lili Marlene: Míra Barabáš

A jak je to s oním futuristickým šansonem? Protože si tenhle styl sám netroufám charakterizovat, vypůjčil jsem si odpověď zpěvačky Dáši Součkové. V rozhovoru pro server Pražský patriot v roce 2016 řekla: „Je to něco mezi pouliční baladou z počátku minulého století, elektronikou a rockem.“

P.S.: Dodejme, že fanoušci Precedensu budou mít možnost ho v Malostranské besedě vidět 16. 9. 2019

Celá fotogalerie: